Dressyrpass på gräset
Vi har haft ett fortsatt bra flyt i träningen under veckan och fått till några riktigt bra ridpass. Filmen ovan är från ett av våra dressyrpass som vi red i den gamla rinken nedanför anläggningen. Sixten kändes riktigt fräsch den här dagen och jag kom till ridning bra. Just nu fokuserar jag på att få honom mer alert för mina hjälper och på att själv vara mer aktiv. Vi hamnar lätt i ett bekvämt tempo där vi fastnar, speciellt de dagar då jag rider själv. Mamma brukar påminna mig om att lägga in fler tempoväxlingar vilket vi behöver för att få den där mjuka fjädrande kontakten. Under just detta ridpasset lyckades vi riktigt bra tycker jag. 
 
Vi har även haft ett barbackapass som jag red på hackamore. Jag ser det mest som en utmaning för mig själv att träna balansen samtidigt som det är lättare att känna in min egen sits. I och med att Sixten har blivit mjukare i kroppen och bär sig bättre så blev kvalitén i det passet förvånandsvärt bra. Vi kunde rida enligt samma upplägg som vid våra "vanliga" dressyrpass och jag halkade inte runt alltför mycket. Ett kvitto på att både jag själv börjar bli starkare i min kropp och på att vår träning går framåt. 
 
Självklart har vi även hoppat som är den stora höjdpunkten i veckan. Övningarna har mest bestått av kombinationer och serier med relaterade avstånd. Gymnastikhoppning och styrketräning. Min avståndsbedömning var inte helt på topp i veckan, men som tur är har jag en schysst häst som hoppar i alla lägen och löser uppgifterna bra ändå. Fördelen med att hoppa just serier är att jag får hjälp av ett mindre insprångshinder så att vi kan höja upp på slutet och ändå få en bra distans. Sixten behöver få lite höjd på hindren för att hoppa igenom sprången. Alla skutt under en meter kliver han över.